shootlab.nl | Over ons
16745
page,page-id-16745,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-6.7,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive
 

Missie

Shootlab maakt opdrachtfilms die op twee manieren waarde toevoegen.

Ten eerste weten onze online video’s door hun kwaliteit altijd de doelgroep te bereiken en te raken. Ten tweede brengt het productieproces mensen in beweging. Niet in de laatste plaats de jongeren die bij ons werken en die wij op weg helpen naar werk.

 

Met onze werkwijze snijdt het mes aan meerdere kanten. Zo geven we graag het goede voorbeeld en maken we de wereld een beetje mooier.

 

  • We begeleiden jongeren die aan de zijlijn zijn komen te staan. Waar opleidingen en gemeenten geen oplossingen meer zien, doen ze bij Shoot weer mee.
  • Ervaren filmmakers zetten hun levenservaring in voor de begeleiding van deze jongeren. Dat spreekt beide partijen aan.
  • Veel jongeren hebben een toenemende interesse in film- en beeldtaal. Dat maakt dat ze bij Shootlab vaak weer gemotiveerd raken.

 

We hebben een bijzondere filmcrew: ervaren filmmakers worden geassisteerd door jongeren die in een traject zitten. Tijdens het filmen ontstaan ontmoetingen tussen mensen uit verschillende maatschappelijke lagen. Soms gebeurt dat tijdens een inkijkje bij een organisatie waar onze jongeren op eigen gelegenheid niet binnenlopen. Soms is er een onverwachte klik tussen mensen met uiteenlopende achtergronden. Hierdoor verandert de kijk op het leven of heeft iemand een succesvolle ervaring die trots kan worden gedeeld.

De film als eindproduct is een doel op zich. Maar de weg er heen is voor ons minstens zo belangrijk. Want daar ontstaan de inzichten en ervaringen die richting geven aan een betere toekomst. Filmen is bij Shootlab ook onderzoeken en je blik verbreden. Het maken van films is een ideaal proces waarin alle betrokkenen veel kunnen leren:

 

  • Jongeren ontwikkelen door het filmen een nieuwe blik op zichzelf en op de wereld.
  • Organisaties ontdekken gedurende de productietijd een nieuwe werkwijze waarmee ze hun verandertrajecten kunnen ondersteunen.
  • Communicatie professionals kunnen tijdens het filmproces hun campagnes verder ontwikkelen en aanpassen. Zo verbeteren zij de voorlichting en e-learning: niet over maar met de mensen om wie het draait.

 

Met een terugtredende overheid en de nadruk op de participatiemaatschappij past Shootlab als sociale firma in de nieuwe ontwikkeling naar een inclusieve samenleving.

Kortom: filmen is onderzoeken, en je blik verbreden.

Visie

Ondernemen wordt pas interessant als je met hetzelfde budget – zonder enige moeite – sociaal kunt ondernemen en onbetaalbare waarde kunt toevoegen aan je bedrijf of overheidsinstelling. Een kans die je niet laat liggen.

 

Om een goede film te maken zal een filmmaker zich oprecht verdiepen in andermans wereld. Het gaat om kijken, luisteren en perspectief kiezen. En filmmaken gaat ook over kansen creëren, en het juiste moment kiezen, met een duidelijk einddoel voor ogen.

De film als einddoel staat voorop, maar óók het proces van het filmmaken bij Shootlab is een interessante weg om dat doel te bereiken.

  • Als leer-/werkervaring voor jongeren die via het filmen een nieuwe blik op zichzelf ontwikkelen, en op de wereld om hen heen.
  • Als middel ter ondersteuning van verandertrajecten voor organisaties in transitie naar een nieuwe werkwijze.
  • Als concept voor campagnes in het kader van voorlichting en e-learning: niet over maar met de mensen om wie het draait.

Met een terugtredende overheid  en de nadruk op de participatie maatschappij past Shootlab als sociale firma in de nieuwe ontwikkeling naar een inclusieve samenleving.

 

Met onze werkwijze snijdt het mes aan meerdere kanten. Zo geven we graag het goede voorbeeld. En maken we de wereld een beetje mooier.

 

  • We begeleiden jongeren die aan de zijlijn zijn komen te staan. Waar opleidingen en gemeenten geen oplossingen meer zien, doen ze bij Shoot weer mee.
  • Ervaren filmmakers zetten hun life-skills in voor de begeleiding van deze jongeren. Dat spreekt beide partijen aan.
  • Veel jongeren hebben een toenemende interesse in film en beeldtaal, zo raken ze bij Shootlab vaak wel gemotiveerd.

Crew

Onze films maken de wereld een beetje mooier.

Dorien Janssen

Directeur, sociaal ondernemer en documentairemaker.

Dorien is sinds 2004 de drijvende kracht achter de initiatieven van Shoot en Shoot Medialab. Ze onderzoekt complexe maatschappelijke kwesties en vertaalt communicatievragen naar een helder concept.

Dorien werkte van 1997 tot 2007 als producer, researcher en regisseur voor omroepen en filmproducenten. Als onafhankelijk filmmaker regisseerde ze verschillende documentaires. Ze combineert engagement en film in creatieve initiatieven en werkt graag samen in gelijkheid en onafhankelijkheid.

“ Jongeren die tegenslag ervaren verdienen nieuwe kansen. Ik ben blij dat wij een manier hebben gevonden om hen kansen te bieden, zodat ze die ook kunnen aangaan.”

Bert Jan Kusters

Programmamaker, producer en jongerenbegeleider.

Met veel energie en creativiteit werkt Bert Jan aan de realisatie van opdrachtfilms voor Shoot Medialab. Hij neemt jongeren mee in het proces van filmen: voorbereidingen, opnamen en montage. Hij houdt de vaart erin.

Eerder werkte Bert Jan bij BNN en als programmamaker voor onder meer RTL Nieuws in Suriname. In de toekomst werkt hij voor Shoot Medialab ook aan marketing en acquisitie van nieuwe opdrachten.

Hans Muller

Jongerencoach

Hans is een oplossingsgerichte jeugdprofessional die graag werkt vanuit het hier en nu. Hij ondersteunt jongeren bij het vinden van oplossingen en het verkrijgen en behouden van eigen regie. Met een lange staat van dienst bij Bureau Halt werkt Hans resultaatgericht. Zijn kennis gebieden zijn: passende zorg, eigen kracht, netwerken, en gebruik van sport en beweging.

“Verantwoorde zorg en begeleiding betekent dat de hulp voor jongeren veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht is.”

Pierre Rezus

Cameraman, psycholoog en jongerencoach

Pierre is een bevlogen cameraman met een liefde voor mensen. Hij werkt onder meer voor de VPRO, Human en NTR aan programma’s als Tegenlicht en Medialogica en voor onafhankelijke producenten aan verschillende documentaires. Daarnaast studeerde hij in 2015 af in de (klinische) psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2011 is hij als cameraman en jongerencoach betrokken bij Shoot Medialab. Vanuit zijn positieve belevingswereld, leert hij jongeren op respectvolle manier opnieuw te kijken naar zichzelf, hun krachten en de wereld om hen heen. Pierre combineert al zijn kwaliteiten om te komen tot een goed filmresultaat binnen een leerzaam proces voor alle betrokkenen.

Hester van der Hoeven

Project ontwikkeling en programmamaker

Hester ontwikkelt met Shoot Medialab nieuwe communicatie-concepten voor de zorg en het maatschappelijke veld: Campagnes en e-learning geproduceerd met in plaats van over mensen.

Hester werkte als regisseur voor verschillende omroepen, waaronder verschillende documentaire-series voor de NTR en het programma Prem. Ze ontwikkelde culturele jongerenprojecten voor Kunstgebouw. En ze werkt als jongerencoach voor: Meiden met pit. Met Hester zullen we ervaringen combineren en mooie nieuwe campagnes ontwikkelen.

Jaap de Goede

Video editor

Jaap is een editor met een lange staat van dienst bij onder meer de VPRO en NTR. Hij werkte voor programma’s als (opsomming: Jaap) Daarnaast is hij sociaal psycholoog. Voor Shoot Medialab coacht hij jongeren in de montage: Hoe beoordeel je het opgenomen materiaal? Wat werkt voor deze film? Hoe gebruik je ritme en muziek? Kortom: hoe vertel je een goed verhaal? De eindmontage van veel van onze films ligt in handen van Jaap.

Marieke Hendrix

Trainer storytelling en bedrijfsjournalistiek

Marieke is een journalist/ programmamaker die zich heeft gespecialiseerd in bedrijfsjournalistiek en verandermanagement. Sinds haar werk met de jongeren van Shoot Medialab ziet ze groot plezier in het verbinden van mensen vanuit onverwacht perspectief. Marieke kan emotie toevoegen aan een verhaal, zodat mensen worden geraakt, en vandaaruit gaan bewegen.

“Waar de een, een jongere ziet die vooral een probleem is, zie ik iemand die een probleem heeft, maar ook de aanzet heeft tot potentie. Hoe wij de wereld waarnemen is een kwestie van perceptie. En die perceptie is te vormen. Dat verhaal wil ik graag helpen vinden en vertellen. Vanuit de wens om mensen aan elkaar te verbinden opdat wij als samenleving sterker worden.”


Sociale firma

Shootlab is een videoproductiekantoor met een maatschappelijke doelstelling:

het Learning lab biedt jongeren met achterstand nieuwe kansen.

Dat doen we door de productie van films voor een gevarieerd aantal opdrachtgevers, met een eigen unieke werkwijze. Daarnaast ontvangen we incidenteel financiële steun van maatschappelijke fondsen of social impact investeerders voor de extra begeleiding van jongeren of voor speciale projecten. Filmprojecten voor culturele organisaties vinden vaak via een vorm van sponsoring plaats.

Vanaf 2016 streven we naar 70% omzet uit de productie van opdrachtfilms en web video. Daarnaast willen we graag dat in de toekomst 50% van ons personeelsbestand bestaat uit mensen die na een achterstand weer aanhaken naar werk.